Merkevarebygging, eller branding, handler om å få plass i folks (under)bevissthet, å finne det lille rommet i folk sine hoder der du kan eksistere mens du bygger tillit og relasjoner. Og når dagen kommer da de trenger det som du kan levere, da husker de deg først!
Å bruke illustrasjon i merkevarebygging blir mer og mer populært. Både folk og merkevarer elsker illustrasjoner, med god grunn!
3 grunner til at folk elsker illustrasjoner
- Illustrasjoner tar den vanlige verden og gjør den uvanlig! Det kreative, det som er litt annerledes og personlig, det finner ofte en vei inn i hukommelsen!
- Illustrasjoner kan vise karakter, følelser og personlighet. Dette bygger relasjoner med publikum, så de stoler på deg.
- En sjarmerende merkevare full av varme og liv er mer innbydende for publikum.
3 grunner til at merkevarer elsker illustrasjoner
- Merkevarer elsker folk, og folk elsker_______? (Hint: Se over)
- Merkevarer har mye på hjertet. Guider, historier, verdier og vilkår. Illustrasjoner kan inspirere publikum til å lese en tekst, men de kan også fortelle mye på egen hånd. Abstrakte og komplekse temaer er en perfekt utfordring for illustratøren!
- Mens det er tidkrevende å finne gode stockfotos som uansett raskt sorteres som uviktig av hjernen, kan illustrasjon både øke engasjement og brukes fleksibelt til flere formål og flater.
Oppsummering
Dette er bare noen av grunnene til at det er lurt å inkludere illustrasjoner i en merkevare. Jeg har skrevet til deg som kan mye om business men ikke så mye om illustrasjon.
Jeg er illustratør og vet hvordan man utarbeider en stil som komplimenterer merkevarens øvrige profil. Jeg vet også hvordan vi kan utnytte illustrasjonen på flere måter så du får det meste ut av den, hvilke krav som stilles til en god illustrasjon og hvordan den kan brukes som base til nye illustrasjoner i fremtiden.
Ta kontakt med meg hvis din merkevare eller bedrift ønsker å samarbeide med meg om disse tingene!